RUBRIKY
GALERIE
OBLÍBENÉ ODKAZY
PC BAZAR
PC bazar.jpg
KOŽENÉ OPASKY
kožené opasky.png
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
AUTORSKÝ OBSAH
Všechny články jsou autorské, bez povolení autora tohoto blogu není možné obsah publikovat nebo kopírovat!
 


 

Čím sladit?

čím sladit.png
Konzumujeme mnohem víc cukrů, než bychom měli. To není žádná novinka. Jenže vysokým příjmem cukrů dochází k překyselení organismu a tím se připravujeme o důležité minerály. Krom toho mají cukry negativní vliv na naši váhu. A když se to všechno sečte, zajistíme si pěkný základ na zdravotní obtíže.
Proto se dnes podíváme na možnosti, jak lépe sladit a čemu se nejlépe vyhnout. Zároveň si ukážeme pár potravin, u kterých ani mnohdy netušíme, že obsahují tolik cukrů. V České republice již prý 70% dospělé populace trpí nadváhou. A to je neskutečné číslo.
Tradiční bílý cukr
Nejpoužívanější potravina na slazení, která ve vyšší míře má negativní vliv na zdraví. Cenově vychází samozřejmě nejlépe. Jenže pokud chcete předejít zdravotním problémům nebo shodit pár kilo, určitě bych doporučil jeho nahrazení jiným sladidlem, nejlépe přírodním. Často se doporučuje i třtinový cukr, ale nějaké výraznější výhody bych u něj ani nehledal.
čím se dá sladit - cukr.png
Stévie
Jde o rostlinu pocházející ze Střední a Jižní Ameriky, která má nasládlou chuť a je téměř nekalorická. Používá se tedy jako náhražka za cukr, neničí zubní sklovinu a je vhodná i pro diabetiky (zdroj: wikipedia). Je třeba si ale zvyknout na její zvláštní chuť. Výhodou je, že si ji můžete pěstovat doma.
čím sladit - stévie.png
Med
Vynikající sladidlo obsahující mnoho vitamínů a minerálů. Dá se využít ke slazení čaje a kávy, je vhodný i na doslazení některých omáček. Přesto jde o sladidlo velmi kalorické a je dobré to s medem nepřehánět. Určitě ale uděláte dobře, pokud místo bílého cukru začnete používat med.
čím sladit med.png
Slazení sirupy
Agávový sirup
je zahuštěná šťáva z kaktusů agáve. Je ze všech sirupů nejsladší, dokonce sladší než med. Má neutrální chuť. Barvu zlatou spíše žlutou. Agávový sirupem se dají sladit nápoje, krémy, různé kaše a mnoho dalších. Je výborným pomocník při pečení, jelikož nelepí tak jako med. Jeho cena je o poznání dražší.

Javorový sirup je čistě přírodní sladidlo získané zahuštěním mízy cukerného javoru. Barva světle, až tmavě hnědá. Javorový sirup se používá při slazení teplých i studených nápojů. Díky své ořechovo medové chuti se nejčastěji objevuje na palačinkách, lívancích a toustech. Dají se jím také glazurovat různé druhy masa při pečení. Cena bývá vyšší.

Rýžový sirup se vyrábí hydrolýzou rýžového škrobu s využitím přirozených enzymů. Toto přírodní sladidlo díky svému složení nezatěžuje slinivku. Oproti běžnému cukru nepřekyseluje žaludek. Má univerzální využití díky své neutrální chuti. Barmu má světle žlutou. Cena je o něco vyšší.

Datlový sirup se vyrábí mixováním sušených datlí a vody. Směs se dále vaří, filtruje a pasíruje, aby vznikl hustý sirup. Má hodně výraznou chuť a při slazení stačí malé množství. Milují ho především děti. Nejvíce se používá do různých kaší. Barvu má tmavě červenou. S cenou je spolu s rýžovým sirupem na stejné úrovni.
rýžový a datlový sirup.png
Třtinová melasa
Jedná se o přírodní produkt získaný z cukrové třtiny při výrobě cukru. Barva je tmavě hnědá, až černá. Ve srovnání s medem obsahuje o polovinu méně cukru. Melasa obsahuje hodně železa, proto snižuje únavu, dodává energii a podporuje imunitu. Smícháním s teplým mlékem funguje jako dobrý lék na kvalitní spánek. Cena bývá srovnatelná s cenou medu.

Tekuté sladidlo z Německa
Dostal jsem sladidlo, které neobsahuje kalorie. Což zní skvěle. Sladí mnohem víc než cukr, stačí trošinka a sladké chuti se dlouho zbavujete, jak je silná. To zní jako skvělá vychytávka na hubnutí. A možná i bude. Jen mě částečně odrazují umělá sladidla, která Leichte Süsse obsahuje. Jsou ale povolená normami EU. Stejná sladidla obsahuje většina slazených limonád. Pokud ale chcete krom hubnutí jíst co nejzdravěji, asi bych šel do přírodního medu nebo sirupu.
Leichte Süße.png
Kterým potravinám se raději vyhnout?
O Coca Cole a obsahu cukru není třeba ani mluvit. Jenže víte o tom, že když vypijete jednu perlivou Mattoni citron (1,5 litru), tak do sebe dostanete skoro 70 gramů cukru? Nebo že jedna instantní rajská polévka obsahuje 15 gramů sacharidů? Nebo ve 100% pomerančovém džusu z koncentrátu je 108 gramů sacharidů (z toho 90 gramů cukru)?
Pokud chcete snížit příjem cukrů, doporučuji si hlídat složení potravin buď přímo na výrobku, nebo přes kalorické tabulky v jejich databázi potravin.
Nejen omezení především jednoduchých cukrů a tuků, ale hlavně změna myšlení u stravování mi pomohla zhubnout nakonec 16 kg. Chce to trochu víc pohybu a hlavně lépe jíst. To byl u mě základ. Jak jsem zhubl bez léků a různých zaručených komerčních "ptákovin" si můžete přečíst v článku: Jak jsem zhubl 12 kg (celkově to bylo 16 kg).
Autoři: Surpan a ZuVa
19.05.2016 08:00:00
surpan
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one