RUBRIKY
GALERIE
OBLÍBENÉ ODKAZY
PC BAZAR
PC bazar.jpg
KOŽENÉ OPASKY
kožené opasky.png
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
AUTORSKÝ OBSAH
Všechny články jsou autorské, bez povolení autora tohoto blogu není možné obsah publikovat nebo kopírovat!
 
AKTUALITY NA FACEBOOKU
NÁVŠTĚVNOST

Běh o život aneb chci zhubnout

Běhání kvůli hubnutí.png
Posledních 7 let po ukončení studia jsem se věnoval hodně práci. Dá se říct, že jsem práci, zlepšování se v ní nebo učení se novým věcem věnoval skoro celý svůj volný čas. Nutí mě do toho vidina vlastního bydlení, kde bych mohl v klidu trávit svůj čas s rodinou, až jednou přijde. Jenže to v dnešní době je většinou závazek na 30 let, kdy nejde jeden měsíc vynechat splátku.
A díky tomu, právě nedostatkem pohybu, dostatkem stresu a špatným stravováním ve špatný čas, docházelo postupně k nabírání hmotnosti. Tím, že to bylo pomalé a postupné, mě nějak nic moc nemotivovalo s váhou něco dělat. Přesto jsem si stanovil, že když při své výšce 173 cm dosáhnu hmotnosti 95 kg, bude to impuls k přesměrování motivace na sport a hubnutí.
Kvalitní obuv na běh.jpg
Nejsem ten typ, který by byl i při této výšce nějak obézní. Ale rozhodně již nepatřím mezi štíhlé. V rodině jsme všichni tak nějak těžší, přitom proti některým, se stejnou váhou, bych řekl pevnější. Asi jinej oddíl.
 
Můj cíl je jasný. Zlepšení kondice a kila dolů. A to na 80 až 85 kg.
 
Jak běhám já? - "Na indiána"
 
Každý si musí určit svůj běh sám, své trati, své tempo, podle toho, co zvládne a časem přidávat. Já běhám podle počasí a síly, co mi zbývá z náročné práce dvakrát až třikrát týdně, 3,5 až 4,5 km. Možná to zní ze začátku dost nemožně, ale není to běh celých 4,5 km. Jedná se o indiánský běh, kdy běžím, když můžu a když už se nemůžu ani nadechnout, jdu pěšky. Prvních několik běhů bylo hrozných. Běžel jsem asi maximálně 20% délky 3,5 kilometrové trati, byl jsem uřícený, nemohl jsem se po chvíli vůbec nadechnout, lapal jsem po dechu. Chůze hned po běhu byla nemožná, neboť jsem byl bez kyslíku a jediná možnost dalšího pohybu byla, kdyby mě někdo táhl za ruku po polní cestě.
 
Nejlépe se běhá po asfaltu, kde ale neustále uhýbáte cyklistům, jiným běžcům, inlinistů a úplně nejlepší jsou pejskaři se psy na volno bez náhubku, kteří Vám chtě nechtě přidají na temtu, když se pes rozhodne běžet za Vámi a neposlouchá svého pána. Po takové zkušenosti pak uvažuju nad tréninkem boxu, kdy je třeba takovému majiteli psa vysvětlit, co dělá špatně.
 
Běhám tedy po lesních a polních cestách, kde skoro nikdy nikoho nepotkám. Jen zajíce, srnky, občas bažanty. Je to náročnější trať, ale má uklidňující účinky. Délka mých tratí je, jak jsem již psal, 3,5 až 4,5 km, převýšení podle mapy.cz je 35 metrů. Což takový občasný běh do kopce také přidá na kondici.
 
Nyní po desátém odhodlání běžím cca 40 až 50% trati. Dýchání je mnohem lepší, délka úseků se více než znásobila. Po uběhnutí opět můžu hned jít dál. A za chvíli zase běžím. Tempo si volím podle možností, nepřepaluju to zbytečně.
 
Beru si sebou pití do půllitrové PETky. Je to sice další přítěž do ruky, ale větší problém je být dehydrovaný. Také je nutné, i když máte při běhu žízeň, nepřepít se. To se pak běží hodně špatně a připadáte si jak na moři při bouři.
 
Důležité je běhat alespoň 30 minut. Tělo, podle informací na netu, začne spalovat tuky po 20 minutách, po 30 minutách teprve trošku výrazněji. Běh na 20 minut je tedy téměř zbytečný. Já běhám a chodím cca 30 až 40 minut. Běh cca 8 až 12 km/h, chůze asi 4 km/h.
 
Jak se donutit běhat?
 
Mě donutila běhat moje váha. Koupil jsem si dražší boty na běh, aby mě to taky motivovalo a nezůstaly nevyužité v botníku. Je nutné nepřepálit start a začátek. Pak to demotivuje. Ze začátku nohy bolí, hlavně když člověk není zvyklej na tolik pohybu. Motivací je také zlepšující se kodice a zvyšující se kapacita plic. Asi při třetím běhu mě bolely nohy hned po pár metrech tak, že jsem myslel, že nedojdu ani domů. Nevzdal jsem to a běžel jsem. Po pár desítkách metrů to přestalo. Zadýchávání jsem se také hodně bál, že s takovýma plícema to prostě nedám (byl jsem 6 let kuřákem, nekouřím asi 5 let), kdy po pár metrech jsem se nemohl nadechnout. Nyní proti začátku těžká pohoda.
 
Výhody běhání
 
Když chcete sportovat, běh je nejjednodušší možnost. Není třeba kupovat další náčiní, kolo, brusle. Stačí lepší boty na běh. Nemusíte si zamlouvat halu či hřiště na fotbal, prostě běžíte, kam chcete a kdy chcete. Nejlépe za čerstvým vzduchem pryč z města.
 
Výsledky
 
Po deseti "indiánech" mám lepší kondici, mnohem lépe zvládám dýchání při námaze. Dokonce jsem zhodil už jedno kilo :-D. Což mě taky trošku motivuje, neboť konečně po 7 letech jde váha i jiným směrem než nahoru. Prvních pět běhání je náročných, člověk je ztrhaný, ale časem to začíná bavit až prostě chcete jít běhat.
 
Dále je důležitá změna stravy. Mnohdy snídám až odpoledne, hlad pak doháním večer nebo v noci. Běh motivuje ke změně stravy, když si uvědomíte, že hodinou běhu spálíte jednu stogramovou čokoládu. Miluju sladké a mnohdy jsem stravu v rychlosti vyměnil za čokoládu nebo dvě, pak jsem to zapil kafem nebo energy drinkem. Takže takhle nadále také ne - ale postupně.
 
Pořidil jsem si přítahovou tyč a trénuju pár přítahů každý den. Někdy i vícekrát, abych udělal něco i pro své "pracky". Zkouším i shyby, abych našel ten ztracený zatracený "pekáč buchet".
 
Zapisuju si váhu. To abych věděl, jaký vývoj má. Jestli se to někdy povede, určitě bude i graf.
22.11.2015 22:03:26
surpan
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one